“Studeren is het werk waar je niet voor gesolliciteerd hebt en waarvoor je wordt betaald in cijfers”
Een mens leert zijn leven lang. Een deel van het leren doe je op school. We noemen het dan ‘studeren’. Om goed te kunnen studeren wordt vaak gezegd dat het belangrijk is om over goede studievaardigheden te beschikken. Vaardigheden zijn dingen die je kunt leren en waar je beter in wordt als je ze oefent. Op de basisschool, in het voortgezet onderwijs en op het HBO of de universiteit wordt lang niet altijd duidelijk uitgelegd wat de vaardigheden voor een vak zijn en hoe je die het beste oefent. Daar komt nog bij dat ieder mens zijn eigen brein het liefst op zijn eigen manier gebruikt. En tot slot: je komt er vaak pas achter of je het goed doet, als je het cijfer van een toets terugkrijgt. Tot die tijd doe je op je eigen manier goed je best, maar krijg je niet altijd feedback op je aanpak. Studeren is wat dat betreft een wat eenzaam proces, wat je zelf uitvoert.
Als succes bij de studie uitblijft, is het goed om samen naar het complexe proces van studeren te kijken. Soms voor dat ene vak wat maar niet lukt, soms voor meerdere vakken. Soms omdat er sprake is van een leerstoornis, waardoor het niet als vanzelf gaat, soms omdat het moeilijk is om overzicht te krijgen over een som, een paragraaf, een hoofdstuk, een vak, of een hele toetsweek. In alle gevallen kan Marink helpen.
Wat biedt Marink?
Marink biedt studiebegeleiding op maat. Er wordt gewerkt aan vakken die nog niet goed gaan. Als je weet waar je op moet letten en welke manier van studeren het beste bij je past, zul je met voldoende oefening weer succesvol zijn. Hier is vaak wel een wat langere adem voor nodig. Eerst gaan we op zoek naar wat er nog niet lukt, dan wordt een verbeterplan opgesteld en gaan we de nieuwe aanpak inoefenen. Er zal altijd huiswerk gegeven worden, omdat een of twee uurtjes per week niet voldoende zijn om een nieuwe aanpak te oefenen.
Wat doen we concreet:
- Analyseren wat goed gaat en hoe we dat kunnen gebruiken.
- Uitleg geven over effectief studiegedrag: wanneer ben je effectief en welk effect wil jij bereiken?
- Uitleg geven over hersenen in relatie tot studieprocessen, de rol van aandacht en concentratie en de verschillende geheugenvaardigheden.
- In kaart brengen en ontwikkelen van executieve functies (uitvoerende taken om te helpen het brein te besturen, zoals plannen, organiseren, emotieregulatie, werkgeheugen) en metacognitieve vaardigheden (nadenken over je eigen aanpak en hierop reflecteren).
- Praten over motivatie, nut en noodzaak van een vak, gevoelens van weerstand of angst.
- Samen werken aan een vak om de meest passende aanpak te ontdekken en in te oefenen. Vaak wordt het eerst voorgedaan, daarna samen uitgevoerd om het tot slot zelfstandig te kunnen.
- Veel aandacht voor het maken van toetsen en tentamens: hoe bereid je die goed voor? Hoe maak je toets? Hoe oefen je hiervoor?
- Goed en fout spelen geen rol; je kunt niet meer dan je best doen. Wat je nog niet goed doet, heb je simpelweg nog niet geleerd.