Wat doet Marink voor scholen?
Vanuit de handelingsgerichte visie wordt op verschillende gebieden gewerkt. Deze kunnen tegelijkertijd of los van elkaar worden ingezet:
Consultatie: laagdrempelig en relatief gemakkelijk in te zetten. Marink komt voor een consultgesprek naar school om, in aanwezigheid van ouders, leerkracht(en) en andere betrokkenen mee te denken over een specifieke hulpvraag. De onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een leerling worden in kaart gebracht en er worden handelingsadviezen voor de korte termijn gegeven.
Observatie: indien noodzakelijk of desgewenst kan met behulp van een observatie op school de ondersteuningsbehoefte van een leerling verduidelijkt worden.
Onderzoek: als handelingsgericht werken onvoldoende blijkt te zijn, kan onderzoek meer duidelijkheid bieden in de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een leerling. Het onderzoek kan zich richten op de intelligentie, de algemene informatieverwerking (aandacht, executief functioneren, geheugen enz.), het kan gaan om didactisch onderzoek en/of sociaal-emotioneel onderzoek.
Begeleiding: Marink wordt regelmatig gevraagd door scholen om leerlingen vanuit een Ontwikkel Perspectief Plan (OPP) te begeleiden. Het gaat dan meestal om complexe hulpvragen, waarbij het gedrag in brede zin ondersteuning behoeft. Dit betreft dan zowel het leergedrag, als het omgangsgedrag en de emotieregulatie. De expertise ligt op het gebied van hoogbegaafdheid in combinatie met een angst‑, autismespectrum‑, aandachts- en/of leerstoornis.
Schoolverzuim, preventief en curatief: Marink heeft als gedragsdeskundige deelgenomen aan de innovatiewerkgroep Schoolverzuim van het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs 30 06 (gericht op passend onderwijs). Hierdoor heeft ze ervaring opgedaan in het omgaan met (dreigend) schoolverzuim en de veilige toeleiding terug naar school, onder andere met behulp van cognitieve gedragstherapie.
Scholing: Marink biedt cursussen en scholing op maat, die vraaggestuurd worden ingericht. De volgende cursussen worden regelmatig gegeven:
- Wat is hoogbegaafdheid? Wat is het hoogbegaafde ZIJN en wat vraagt dat van zowel school als ouders?
- Ouder- en leerkrachtvoorlichting hoogbegaafdheid: hoe kunnen ouders en leerkrachten samen een gezonde ontwikkeling voor een hoogbegaafde leerling waarborgen? Hoe werk je goed samen vanuit de verschillende aanlegprofielen?
- Dyslexie: wat betekent dit voor het dagelijks leren van kinderen op school?
- Dubbel-bijzonder: de noodzaak van geduld en een lange(re) adem.