Het hoogbegaafde ZIJN
De passie van Marink bestaat eruit hoogbegaafde kinderen en jongeren te helpen hun talenten te leren kennen, om vanuit inzicht in het eigen hoogbegaafde ZIJN aan het roer van hun ontwikkeling te gaan staan. Alleen dan kunnen ze zèlf passie gaan ervaren en het lef ontwikkelen om voor zichzelf op te komen om hun grote potentieel te ontplooien.
In haar jarenlange werk met hoogbegaafden èn in het opvoeden van haar eigen kinderen heeft Marink ontdekt dat hoogbegaafde kinderen al op hele jonge leeftijd snelle en slimme denkers zijn, die complexe zaken aan kunnen en autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard zijn. Ze zijn sensitief en emotioneel en leven en voelen intens. Ze houden ervan om te creëren. Als hun aanleg en omgeving in balans zijn, komen ze tot hun recht. Als dit niet het geval is, dan heeft een hoogbegaafde daar last van. En die last ervaart hij intens.
Kortom: hoogbegaafdheid is zoveel meer dan het hebben van een zeer hoog IQ. Bij Stichting SocratOss spreken we liever over het hoogbegaafde ZIJN: het bewust en intens beleven van wat je meemaakt, is waar het om draait. Professor dr. Tessa Kieboom, directeur van Exentra (expertisecentrum rondom hoogbegaafdheid in Antwerpen) stelt dat het bewustzijn verder versterkt naarmate de intelligentie toeneemt. Zij spreekt van een cognitief en een zijnsluik in haar model van hoogbegaafdheid en onderschrijft dat veel hoogbegaafden met intense gevoelens reageren op wat ze meemaken. Dabrowski (1902–1980) zag dit al eerder en sprak van overexcitabilities, waarbij hij aangaf dat hoogbegaafden in het algemeen heftiger en langduriger reageren.
Hoe kan Marink helpen?
In de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, jongeren èn volwassenen vindt Marink het belangrijk de talenten te onderkennen en het accent te leggen op het psychologische proces. Hoogbegaafden bezitten immers veel talenten en zijn niet altijd in staat die in een schoolse situatie te ontwikkelen. Dit werkt frustrerend en leidt tot ‘schoolpijn’, waarbij ze uit balans raken. Het kan lastig zijn om als ouders die sterke emoties in goede banen te leiden. Bij volwassenen kan dit leiden tot een bore- of burn-out.
Bij een vermoeden van hoogbegaafdheid gaat Marink met behulp van intelligentieonderzoek na of er sprake is van een begaafde of zeer begaafde intelligentie. Aanvullend kan bij jongeren en volwassenen een KernTalenten-analyse afgenomen worden om hun talenten, die vaak verborgen aanwezig zijn, te herkennen.
Tijdens begeleidingen werkt Marink vanuit het hoogbegaafde ZIJN: wat voel je, wat wil je, hoe kun je je snelle brein het beste besturen? Uitleg over hoogbegaafdheid in het algemeen en jouw hoogbegaafdheid in het bijzonder, geldt daarbij als uitgangspunt. We kijken naar wat er wèl goed gaat, naar talenten en interesses en wat dit betekent voor de manier van zijn en voelen. Er wordt gewerkt aan (zelf)vertrouwen, zodat een kind/jongere de dingen die moeilijker gaan, (weer) durft aan te gaan.