Begeleiding bij Marink
Als een probleem duidelijk in kaart is gebracht kan indien gewenst therapeutische begeleiding starten. De directe omgeving van een kind wordt hier actief bij betrokken, simpelweg omdat één à twee uur begeleiding per week niet voldoende ondersteuning kan zijn om een kind te stimuleren zich zelfstandig verder te ontwikkelen. Vanuit de gedachte van empowerment worden daarom de kwaliteiten van eenieder die betrokken is, benut om het kind in zijn ontwikkeling te versterken. Afhankelijk van de hulpvraag en de situatie kan de begeleiding op verschillende manieren verlopen:
- gesprekken met ouders en/of kind om uitleg te geven en oplossingen aan te bieden
- begeleiding thuis waarbij je als ouders handvatten krijgt bij de opvoeding
- begeleiding aan je kind individueel
- begeleiding (en adviezen) op school. Marink wordt regelmatig gevraagd door scholen om leerlingen vanuit een Ontwikkel Perspectief Plan (OPP) te begeleiden. Het gaat dan meestal om complexe hulpvragen, waarbij het gedrag in brede zin ondersteuning behoeft. Dit betreft dan zowel het leergedrag, als het omgangsgedrag en de emotieregulatie. De expertise ligt op het gebied van hoogbegaafdheid in combinatie met een angst‑, autismespectrum‑, aandachts- en/of leerstoornis.
Begeleiding kan gericht zijn op:
- Psycho-educatie: jezelf leren begrijpen en meer inzicht krijgen in je eigen functioneren. Deze begeleiding wordt zowel voor kinderen als hun ouders aangeboden. Voor hoogbegaafde kinderen en jongeren is het een belangrijke tool om gelukkiger in het leven te kunnen staan.
- Emotieregulatie: grip krijgen op sterke gevoelens om ongewenst gedrag te remmen en gewenst gedrag te versterken.
- Stimuleren van een growth mindset, door een kind te laten ervaren dat het alles kan leren om het zelfvertrouwen te vergroten.
- Sociale vaardigheden: hoe ga je goed om met jezelf in relatie tot anderen?
- Studievaardigheden: hoe gebruik je je sterke kanten/talenten het beste om effectief studiegedrag te ontwikkelen? Hierbij wordt altijd gewerkt aan een deel van het huiswerk van school om te helpen de transfer te maken naar andere vakken en de toetsen op school. Het versterken van executieve functies en metacognitieve vaardigheden (denken over jezelf en je eigen aanpak) staat hierbij centraal.
- Begeleiding op het gebied van technisch lezen en spelling, begrijpend lezen of rekenen.