Attention Deficit Hyperactivity Disorder
De Aandachttekort en Hyperactiviteit stoornis die ADHD is, noemen we in de volksmond ook wel eens ‘Alle Dagen Heel Druk’. Een kind of jongere met ADHD heeft veel moeite zich te concentreren, is vaak erg onrustig en reageert meestal impulsief: eerst doen, dan denken.
Er bestaan 3 verschillende typen ADHD:
- Het overwegend onoplettende type met voornamelijk aandacht- en concentratieproblemen
- Het overwegend hyperactieve type met voornamelijk onrustig, overbeweeglijk en impulsief gedrag
- Het gecombineerde type dat aandacht- en concentratieproblemen koppelt aan overbeweeglijkheid en impulsiviteit
ADHD voor het kind zelf
Doordat kinderen met ADHD informatie niet goed kunnen verwerken, reageren ze vaak impulsief en kunnen ze moeilijk hun aandacht vasthouden. Hierdoor kunnen ze hun gedrag moeilijk afstemmen op wat de omgeving van hen verwacht en doen ze meer negatieve dan positieve ervaringen op. Omdat ze ook hun emoties moeilijk kunnen beheersen, kunnen ze om een kleinigheid extreem boos of verdrietig worden. Dit alles maakt dat ze weinig succeservaringen opdoen waardoor hun zelfvertrouwen afneemt. Een ADHD-kind heeft het in een groep, thuis of op school, al snel ‘gedaan’. Logisch als je eerst doet en daarna pas denkt.
ADHD op school
Kinderen met ADHD-gedrag hebben vaak een leerachterstand als hun prestaties worden vergeleken met hun intelligentie. Dit heeft alles te maken met de moeite die ze hebben om belangrijke prikkels van onbelangrijke te onderscheiden, waardoor ze informatie moeilijker kunnen verwerken. Ook hebben ze moeite om gedurende langere tijd geconcentreerd te werken. Hierdoor hebben ze moeite om zelf structuur aan te brengen en overzicht te houden over belangrijke en minder belangrijke lesstof.
Hoe kan Marink helpen?
De uitingsvormen van ADHD zijn divers. Een ADHD-begeleiding wordt dan ook steeds op maat gemaakt. Samen met ouders (en school) worden begeleidingsdoelen opgesteld en geëvalueerd. Enkele punten die altijd aan bod zullen komen zijn:
- Psycho-educatie voor kind en ouder, desgewenst ook leerkracht op school. Er wordt uitleg gegeven over ADHD, wat dit betekent voor het kind en de opvoeding en we gaan op zoek naar de talenten waarmee we kunnen werken.
- Emotieregulatie: het tijdig leren herkennen van heftige emoties en vervolgens hierbij passende oplossingen te bedenken om ze te voorkomen dan wel onder controle te houden.
- Aanleren van praktische vaardigheden, bijvoorbeeld op studiegebied (plannen en organiseren, ontwikkelen adequaat taakgedrag, goed leren lezen enz.) en algemene dagelijkse bezigheden als ’s ochtends op tijd klaar zijn om naar school te gaan en taakjes thuis uit te voeren. Hierbij wordt rekening gehouden met de moeite die het kost om de aandacht blijvend te richten op relatief saai werk.
Er wordt nauw samengewerkt met de volwassenen om het kind heen, om de vaardigheden thuis in te laten slijpen.