Bij psychodiagnostisch onderzoek wordt nagegaan welke hulp het beste geboden kan worden. Er wordt gezocht naar verklaringen voor het huidige gedrag, door naar sterke en minder sterke kanten van je kind en zijn omgeving te kijken. De onderzoeksresultaten worden samen met de informatie van ouders en eventueel van de school geïnterpreteerd, zodat de adviezen op maat gemaakt kunnen worden. Het doel van onderzoek is dan ook de begeleidingsbehoeften van je kind inzichtelijk te maken.
Als je hulpvraag om een specifieke vraag gaat, bijvoorbeeld of je kind hoogbegaafd is, of dat er sprake kan zijn van autisme, ADHD of dyslexie, dan richt het onderzoek zich daarop. Een diagnose zal echter nooit het doel zijn: de manier om je kind verder te helpen staat centraal. De uitkomsten van een onderzoek zullen daarom alleen gaan over de gedragskenmerken die gezien worden en hoe eventuele problemen het best opgelost kunnen worden, op een manier die bij jou en je kind past.
Welke onderzoeken biedt Marink:
- intelligentieonderzoek
- hoogbegaafdheidsonderzoek
- onderzoek naar de informatieverwerking: aandachtvaardigheden, geheugenfuncties, executieve functies
- onderzoek naar gedrag en sociaal-emotioneel onderzoek
- onderzoek naar het didactisch functioneren: technische lees- en spellingsvaardigheden, taakwerkhouding, rekenvaardigheden enz.
Bij jongeren vanaf de puberteit kan onderzoek uitgebreid worden met een KernTalentenanalyse, om de sterke kanten meer nadrukkelijk te belichten. Zeker als het om hoogbegaafdheid gaat, is dit een belangrijke meerwaarde gebleken in het oplossingsgerichte werken vanuit eigen kracht.